Friday, October 18, 2013

Pengalaman Bersalin..


Walaupun dah lebih 2 bulan, tapi nak jugak buat coretan pasal pengalaman bersalin dalam blog. Heheh sebagai kenangan di masa akan datang. Cewah

Al kisah bermula pada 25 Julai 2013, Khamis. Hari itu saya masih bekerja seperti biasa. Tapi saya ada tugas luar di Kampus Bandar. Ketika itu kandungan sudah masuk 39w (Najla dulu bersalin ketika 39w 4d.. jadi saya masih relek2 gaban). Selesai urusan di Kampus Bandar dalam pukul 1130 pagi, saya singgah Jusco Ayer Keroh untuk beli bra menyusu. Hahahahah sempat lagi. Saya ada rasa contraction, tp mild sahaja. Diingatkan ketika itu adalah bulan Ramadhan, saya juga tidak ketinggalan utk berpuasa. Jadi saya selalu konpius sama ada ianya contraction atau sakit perot lapar. Kikikikik

Balik keje petang saya siap2 kan juadah untuk berbuka. Saya dah rasa contraction sedikit hebat dari pagi tadi. Saya mula track contraction, kejap 5 minit kejap 10 minit. Tapi saya tahan sebab sayang lagi sejam nak berbuka dah :P Lepas berbuka dan solat maghrib, baru saya cakap dengan suami yang saya rasa macam nak bersalin. Hihi.. Siap2 segala, masuk pula azan Isya'. Solat dulu sebab karang takyah susah2 nak solat kat spital kalau dah kena admit kan.

Sampai hospital dalam kol915 malam. Saya rs contraction macam dah hilang pulak, dalam hati macam eh tak jadi kot bersalin harini. Heheh, tapi sebab dah alang2 kat spital, suami suruh gi check jugak. Check2 mmg dah ada bukaan 4 cm pun. Aigoo.. jadi betullah nak bersalin ni?? Saya dah kena masuk labour room. Nurse dah bagi segala borang untuk diisi dan suruh saya tukar baju hospital. Dan bagi ubat 'bolos' untuk saya buang air. Hihi. Suami turun ke kaunter bawah untuk register sambil ditemani kakak Najla. Saya pun sms mak saya kata dah masuk hospital nak bersalin.

Saya kan..konon membayangkan akan bersalin pd waktu siang; waktu Najla ke sekolah. Jadi suami saya boleh masuk ke dalam labour room waktu saya melahirkan. Tapi, kejadian sebenar adalah waktu malam dan Najla ada bersama. Alemaak!! Nasib baik mak saya offer kan diri untuk datang ke Melaka malam itu juga (bersama adik2 saya). Heheh

Pukul 12.00 tgh mlm, Dr Hanisah, datang check bukaan macam biasa. Takde progress sangat katanya. Nurse siap beritahu saya, tidor lah dulu..besok kot awak bersalin ni. Ala yeke, saya dah tak sabar. Hehe. Tapi, saya tak boleh tidur entah kenapa. Contraction datang kejap2. Kiri kanan bilik bersalin saya dengar bunyik baby menangis, huhu org sebelah dah bersalin la tu. Tetiba contraction kuat datang secara mengejut. Oi oi oi tak tahan. Masa tu dah pukul 4 pg macam tu. Saya pun tekan loceng tepi katil panggil nurse. Tapi loceng boleh rosak pulak. Saya jerit panggil tapi mungkin tak dengar sebab bilik saya tu di hujung sekali, jauh sikit dari kaunter tempat nurse duduk. Waaaaa nak capai hndphone pun tak berdaya rasa. Tanpa disangka2, suami saya masuk ketika itu. Terkejut kot dia tengok saya macam menahan sakit yg tersangat. Huhu, barulah nurse datang suami saya panggil. Check bukaan dah 10cm, saya dengar diorang baru call Doc (Doc dah balik rumah mesti tengah siap2 nak bersahur :D). 

Rasa macam nak teran sangat dah masa tu. Macam kepala baby dah terjojol je. Huhu. Nurse suruh tahan, dan bercerita pasal entah apa saya tak berapa ingat. Mungkin nak alihkan perhatian saya supaya tak rasa sakit. Dalam 15 minit kot baru Dr Hanisah masuk labour room dan pecahkan ketuban. Fuhh.. lepas tu terus push sekali dua dan terus bolos. Ya Allah.. Alhamdulillahhh... lega sangat :'))))

Baby diletakkan atas saya, Doctor tanya boy ke girl tu? Saya sengih2 jawab boy... Hihi. Tujuan Doc tanya supaya nak pastikan kita tak pengsan lepas bersalin. Kemudian, baby di bawa pergi dan bermulalah sesi menjahit. Masa bersalin yg pertama dulu, saya tk rasa sakit pun waktu dijahit mungkin kerana dibius. Kali ni terasa teriknya. Doc cakap sikit je ni, saya tak bius lah. Huhuuu sabar2..


beberapa minit selepas keluar 'oven' dan merasa titisan susu ibu yg pertama :P

Dalam kol5 pg, Nurse suruh saya siap2 untuk ditolak ke wad. Walaupun GL suami saya layak utk dapat bilik single, tapi sebab wad tak cukup terpaksalah duduk bilik 4orang. Takpelah tak kisahlah, dan Alhamdulillah takde sebarang problem, petang tu dah keluar hospital lepas baby berak dan kencing.

Apapun, semuanya dah selamat. Terima kasih Allah atas anugerah indah ini... Alhamdulillahhh


Nama: Khalif Anaqi bin Mohd Hafiz Fikri 
Khalif=khalifah, Anaqi=keindahanku yang menawan hati :)
Berat: 2.98kg Panjang: 50 cm
Ada tanda lahir di tengkuk, berupa tahi lalat manis heheh :)


 So, officially. Khalif Anaqi lahir pada 26 Julai 2013, 4:35 am. Bersamaan 17 Ramadhan 1434H, hari berlakunya peristiwa Nuzul al-Quran. Besar maknanya. Moga anakanda Khalif menjadi generasi al-Quran yang soleh. Aminn..


Khalif sekarang sudah 5.4 kg (checkup 2 bulan).

Sekian.

3 comments:

ily♥ said...

Macam kes aku masa nak bersalin Faheem..Contraction mild manja2, rupanya dah 4cm...seronok dah dpt sepasang..tp dpt 2 hero pun seronok gak..jadi bodyguard ummi lah nanti..heee...

Fizah said...

alololo comey dak khalif ni..bibir lepas nyusu kemain seksi..;)

Unknown said...

bagus Blogspot nyah siiipp