Thursday, April 26, 2012

Subur dengan Syukur :)

[Anekdot - Solusi isu no. 43]

"Jadikan aku golongan yang sedikit.."

Diceritakan bahawa ada seorang pemuda pada zaman Saidina Umar Al-Khattab yang sering berdoa di sisi Baitullah, "Ya Allah, jadikan aku daripada golongan yang sedikit"


Saidina Umar kehairanan lalu bertanya kepadanya, "doa apakah ini?"

Pemuda tersebut menjawab, "Sesungguhnya aku pernah mendengar firman Allah SWT yang bermaksud: 'Sememangnya, sedikit sekali daripada kalangan hamba-hambaKu yang bersyukur.' Maka, aku berdoa agar Allah menggolongkan aku daripada golongan yang sedikit itu."

Dan sesungguhnya Kami telah menetapkan kamu (dan memberi kuasa) di bumi, dan Kami jadikan kamu padanya (berbagai jalan) penghidupan (supaya kamu bersyukur, tetapi amatlah sedikit kamu bersyukur.
Surah Al-A'raf 7:10

MasyaAllah. Mari muhasabah! Mari check balik doa kita. Saya sendirilah, hari-hari berdoa minta itu minta ini, tambah itu tambah ini. Namun jarang sekali nak bersyukur dengan apa yang telah pun Allah kurniakan. Memang selalu je sebut syukuurr.. tapi adakah betul-betul menghayati maksud syukur itu dan yang paling penting - bagaimana nak membuktikan kesyukuran tersebut??

Menurut Imam al-Junaid, "Syukur ialah seseorang yang tidak menggunakan nikmat Allah untuk melakukan maksiat kepada-Nya".


Ertinya, tanda bersyukur ialah menggunakan segala nikmat atau rezeki kurniaan Allah untuk melakukan ketaatan kepada-Nya dan memanfaatkannya ke arah kebajikan, bukan menyalurkannya ke kancah maksiat atau kejahatan.


Semoga kita semua tergolong dalam golongan orang yang tahu bersyukur. 




1 comment:

Fatima Saiful said...

alhamdulillah~!!syukur aku punyai kawan yg mengingatkan daku tentang nih...;)thanks!!