Tuesday, October 27, 2015

Rewriting


Ok, lama tak menulis. Perasaan nak menulis tu ada, tapi selalu dihalang dengan perasaan 'ahh baik buat benda lain, banyak lagi kerja lain tak siap'. Huhu. 

Baru-baru ni ada baca buku tulisan Ustaz Pahrol yang buat saya terfikir-fikir semula untuk menulis di sini. Antara bait tulisannya (yang saya olah semula ikut apa yg saya ingat sebab buku tu dah dipulangkan ke library huhu) ; "kisah-kisah kita akan pergi seperti angin lalu, tapi andai ditulis akan dibaca dengan jiwa dan rasa, bukan untuk siapa, tapi untuk kita dan saudara kita; mengisi kekosongan jiwa dengan rasa cinta". :))) InsyaAllah, kembali menulis.

Sekadar update, status saya sekarang adalah menunggu waktu untuk bersalin. Wahh tetibe je kan? Hihi, my 4th pregnancy, tapi baby yg ke-3 InsyaAllah. Sekarang approaching 39weeks (Najla dan Khalif lahir on 39w). Ada juga berasa2 contraction, tapi dengan pengalaman 2x bersalin, u can tell 'belum lagi ni'. Heheh Semoga dipermudahkan InsyaAllah. Mohon doa kawan2 semua.

As for PhD study, progress Alhamdulillah. Baru selesai 1st evaluation (proposal defense). Panels looks satisfied, sv pun so far happy dengan progress walaupun ada beberapa perkara yg still unidentified lagi sampai sekarang. Huhu. Hopefully by time things will become more clear. Harap nya lah. Alhamdulillah juga sv saya adalah seseorang yg sangat memahami. Father-ly type, so dia yg selalu risaukan saya sebab saya sedang pregnant. Kadang2 saya pula yg serba salah sbb taksuka jadikan pregnant as an excuse (tak boleh buat tu, tak boleh buat ini), tapi kadang we need that excuse jugak kan. Tihihiiihii.. Apapun moga perjalanan PhD terus dipermudahkan, bukan saja untuk sampai ke penghujung (graduate), tapi untuk pengalaman dan ilmu yg bercambah sepanjang menempuh perjalanan ini. InsyaAllah. 



So, sekadar perkongsian. I read surah Maryam the other day. Bila baca part yg dia nak bersalin tu terus rasa sebak nak terjurai air mata. Maryam, yang dijaga Allah SWT, ditenteramkan Jibrail, dan dijanjikan syurga; pun merasa sakit yang teramat sangat sehingga dia merasakan lebih baik mati sahaja daripada menanggung derita melahirkan kandungan itu. Masya-Allah. Dalam hadis Rasulullah ada mengatakan sebaik-baik amalan adalah jihad. Inilah antara jihad kita kaum wanita ibu-ibu semua, mengandung dan melahirkan. Cantiknya Allah letakkan kita untuk menghadapi 'jihad' ini untuk ke syurga-Nya. Allahuakbar. Walhamdulillah. *mood berdebar*

Doakan saya ye kawan-kawan. InsyaAllah.

3 comments:

ily♥ said...

Assalamualaikum mawar.... 39 weeks..huhu..aku tmpang berdebar..hihi.. semoga Allah permudahkan semua urusan, delivery of baby & ur 'phd baby' :)

sisanizu said...

wah. tahniah. inshaAllah mudah bersalin. amin..

Nadia Salim said...

semoga dipermudah segala urusan, puan! hehe