Thursday, August 12, 2010

Ramadhan Kareemm...


uhuk! uhuk! uhuk! tebal betul habuk blog ni. Hehe. Maaf kepada semua yg kadang menjenguk sini tapi entry tak berganjak pun. (adakah??..hee)

Alhamdulillah, Ramadhan menjelma lagi. Dah nak masuk hari ke-3 dah. Macamana semua? Dah terasa penat? Atau masih OK lagi? Mestilah OK kan..macam tak biasa puasa pulak ye tak? Hehe.. Ingat semua sahabat handai, puasa bukan menahan lapar dan dahaga sahaja yep. Nak Raye dgn bahagia tak? Kalau nak, bersabar ye (Ko pun sama Mawar, SABAR!). Zmn RSAW dulu depa siap pegi berperang lagi time2 pose mcm skang ni. Apa sangatlah cabaran n dugaan kita kalu nak banding dgn depa dulu2..


Ramadhan tahun ni memang sangat berbeza dari tahun2 yang sudah. Dapat agakla bukan kenapa dan mengapa? Hehe. Ya Allah Ya Rabb, permudahkan urusanku. Semoga aku dapat sempurnakan ibadah ini tanpa rompong, Aminn.. Sayangku, bantu ibu ye! :)

Utk entry kali ni, just nak share amalan2 sunnah RSAW sepanjang bln Ramdhan. RSAW sgt tertunggu2 bln Ramadhan dtg. Hinggakan persiapan dibuat sejak bln Rejab lagi. RSAW sendiri berlumba2 nak kejar rahmat Allah SWT. Kita? bulan Rejab dok sibuk pikir persiapan utk Hari Raya. Baju bape pasang..? Kuih raya bape jenis nk buat.. sumer dah survey..ada tu dah siap beli pun. Astaghfirullah. Sama2 kita perbaiki kekhilafan kita masa lalu.

Ok, ini adalah antara amalan Rasulullah pada bulan Ramadhan:

1. Bangun bersahur.
Sabda RSAW, "Bersahurlah kerana di dlm makan sahur itu terdapat keberkatan". Kalau tak lalu nk mkn sekali pun, cukuplah sekadar meneguk air kosong. Sah2 dapat pahala sunat dah. Tak rugi pe pun. Tapi, ingat..jgn sblm tido pkol 12, dok teguk air pastu anggap itu adalah sahur kita. Salah tu. Disunatkan juga melambat2kan makan sahur. Lambat macamane tu? Hadis sohih yg diriwayatkan oleh sahabat ada menyatakan jarak antara sahur dan masuk waktu subuh ada selama membaca 50 ayat Al-Quran.

2. Menyegerakan berbuka.
Ni komfem! Sngnye nk dapat pahala sunatkan? Tapi yang susahnya adalah selepas berbuka tu. Jgn mentekedarah smpai perut sendat..nak sujud pun payah. Hehe. Jom kita tiru amalan berbuka RSAW. RSAW berbuka dengan 3 biji rutab (kurma basah). Kalau tiada, sebaiknya berbuka dgn 3 biji tamar (kurma kering). Kalau takde jugak, berbukalah dgn 3 teguk air kosong. kemudian disusuli dengan solat Maghrib. Lepas tu makanlah segala jenis juadah yg kita beli kat bazaar Ramadhan tu. Alhamdulillah dpt dah pahala sunat lagik! Mmg bulan Ramadhan nih bulan rahmat dan kasih sayang Allah..senang sgt nak dpt pahala. Sama2 kita amalkan.

3. Banyakkan sedekah dan belanja kpd keluarga, kaum kerabat dan jiran tetangga.
Disunatkan pd bulan puasa, beri makanan utk berbuka kpd org lain sekalipun dgn kurma atau air. Tetapi yg paling afdhal ialah mngenyangkan org yang berbuka puasa. Ha apa lagi..masaklah makanan berbuka utk suami, anak2, dan keluarga. Kesian aku..dah la dok sorang.. nak msk utk siapa? Heh jgn runsing.. sekali sekala buat kuih utk berbuka, hantarlah ke surau. Kan ramai yg berbuka di surau. Tak pun, bagi sikit juadah berbuka kat jiran sebelah. Alhamdulillah, berbuka td dpt merasa popia grg jiran sblh kiri bagi..depa pulak dpt merasa pengat pisang kubuat ptg td. :) Jiran sblh kanan..belum berani lg nk bertegur (mamat2 bujang daa..malu sikit! hehe)


4. Perbanyakkan Tadarus Al-Quran.
Bulan Ramadhan ni disebut jugak sebagai bulan Al-Quran, sebab Al-Quran diturunkan dalam bulan Ramdhan. Sbb tu kita disunatkan byk bertadarus Al-Quran. Saling membaca dan mendengar bacaan. Kalau boleh, buat group kt opis ke utk bertadarus sama2. Saling perbetulkan kalau ada salah tajwid dan sebagainya. Malah lebih baik kalau dpt bertadabbur ayat suci ini sekali. Dalam hadis sohih menyatakan,"Malaikat Jibril dtg menemui Nabi SAW pd tiap2 mlm bulan Ramadhan untuk bertadarus Al-Quran bersama". Malah, Nabi juga buat tadabbur Al-Quran pd bulan Ramadhan yakni mengkaji dan memahami makna kandungan Al-Quran.

5. Memperbanyakkan Beriktikaf.
Banyakkan beriktikaf terutama 10 hr terakhir dlm bln Ramadhan. RSAW bersabda, "Sesiapa yg hendak beriktikaf, maka pilihlah pd sepuluh yg terakhir, kerana aku telah diperlihatkan Lailatul Qadar kemudian aku dilupakannya. Maka, carilah Lailatul Qadar pd spuluh hari terakhir terutama pd mlm2 ganjil." InsyaAllah, sama2 kita berdoa moga dipertemukan Allah dgn malam yg dikatakan mlm yg lebih baik dari 1000 mlm ini.

Ok, itu aje utk kali ni. Mari b'sama tingkatkan amal ibadat. Moga Ramadhan kali ni menjadi Ramadhan yg terbaik buat kita.

Selamat meneruskan ibadah puasa, kawan2!

4 comments:

Anna Da Lady said...

Selamat berpuasa Mawar

Werdah said...

Salam Mawar.

Semoga sihat.. seamat berpuasa

UmmiUmmar said...

Salam ramadhan utk mawar dan baby!=)

Fizah said...

acik mawar...happy ramadhan kareem!! :)

bila blk melaka selalu sgt nak singgah umah ko, tapi takut menganggu kalian berhujung minggu pulak..hehe