Tuesday, March 1, 2016

Power of Dua


Last weekend, husband kerja. Jadinya tinggal saya dan anak-anak sahaja di rumah. Kesian pulak sepanjang hari main dalam rumah je. So saya cakap kat anak2 supaya be good, petang kang ibu bawak pegi main kat padang. Selalu kat padang tu ada orang main bola, layang-layang, naik basikal, ada playground..so quite happening. Budak-budak bukan main seronok. But knowing Khalif, dia punya pushy tu..adohaii. he kept asking me.. ibu dah petang ke? ibu dah petang ke? ibu dah petang kee??

Sepanjang hari behave je khalif, punya semangat berkobar sangat nak ke padang. Hehe. Masa nak masuk waktu asar, tiba-tiba drizzling. Alamak, nak hujan pulak ke? Saya cakap pada anak-anak, kalu hujan we go tomorrow, nanti demam pulak. Khalif dah kecewa dah. So, i said ok ok kalau nak pergi.. jom asar dulu dengan ibu. Lepas solat kita doa kpd Allah swt , supaya tak hujan supaya kita boleh pergi main kat padang. Bersungguh-sungguh dia doa. Alhamdulillah, sementara siap2 saya tengok matahari memancar-mancar! MasyaAllah! Subhanallah!

Anak kecil, hati mereka suci. Meletakkan pengharapan sepenuhnya kepada Allah swt. Itulah konsep doa yg sebenar. Seronoknya Khalif dapat main di padang petang tu. 

Dalam AlQuran Allah berfirman maksudnya,"berdoalah padaKu, pasti Kukabulkan untuk kamu" --Surah Ghafir. Ayat 60.

Sebenarnya dalam mendidik anak-anak, kita akan belajar lebih banyak. Mungkin Allah salurkan ilmu yg kita belajar itu melalui mereka. Itulah rezeki anak namanya. Saya sendiri begitu, really learnt a lot from them. Alhamdulillah, moga Allah kurniakan jannah untuk anak-anak syurga ibu. :')


2 comments:

juelee said...

amin.. dr anak2 jugak aku belajar erti bersabar...belajar bahasa arab hahaa

galaxie said...

tq 4 sharing. Keep in touch