Friday, April 3, 2015

Stanley Ka Dabba


Kawan-kawan yang suka menonton Taare Zameen Par harus menonton filem ini juga. Saya ada buat review pasal TZR lebih kurang 4 tahun lepas (klik sini untuk baca). Seperti TZR, Stanley Ka Dabba juga antara filem hindi yang kita akan setia menonton hingga tamat. Jalan cerita yang simple tapi sarat dengan mesej.

Saya sebenarnya dah lama tak tengok tv. Antara resolusi sejak beberapa tahun yang lepas adalah less tv, and less gadget. Sejak dah terminate astro awal tahun lepas, resolusi itu semakin menampakkan kejayaan hihi :P Tapi saya still tengok rancangan2 yg saya rasa ada manfaatnya. Cuma limit kan masa depan tv; kurangkan menonton rancangan2 yg 'membuang masa' itu. Ohh, lontar belakang.. betapa banyak masa saya dibuangkan untuk perkara tak berfaedah. Huhu. 

Ok dah tu, balik kat cerita.


Plot utama cerita ni adalah mengenai Stanley dan 'dabba' yg bermaksud lunch box. Simple je, pasal lunch box je pun boleh berjurai-jurai airmata. Hehe. Stanley anak yatim piatu, selepas sekolah dia akan bekerja di sebuah kedai makan dengan seorang pakcik. Teruk kerjanya untuk kanak2 seusia Stanley. Nasib Stanley tidak sebertuah rakan-rakannya di sekolah yang hidup senang lenang dengan ibu ayah masing-masing. Cuba bayangkan, time waktu rehat di sekolah; Stanley hanya tengok saje kawan-kawannya makan bermacam-macam jenis makanan. Padahal waktu itu dia sangat lapar tapi tiada duit nak beli makanan.

Walaumacamanepun, Stanley seorang yg sangat baik hati dan pelajar yang bijak. Dia disenangi kawan2 dan menjadi kegemaran cikgu2 terutama cikgu Bahasa Inggeris, Miss Rosy. Menonton filem ni, ada ketika saya tersenyum2 dan ketawa mengekek2 hihi, ada masa berjurai2 airmata hingus semua huhu. Recommended! Untuk kita sedar diri dan bersyukur dengan apa yang kita ada. Look around us...Alhamdulillahhh

Rasa macam ada suara-suara berbisik, "tell me again how hard your life is?" T______T

 

1 comment:

Dewi Aja said...

Perkenalkan, saya dari tim kumpulbagi. Saya ingin tau, apakah kiranya anda berencana untuk mengoleksi files menggunakan hosting yang baru?
Jika ya, silahkan kunjungi website ini www.kumpulbagi.com untuk info selengkapnya.

Oh ya, di sana anda bisa dengan bebas mendowload music, foto-foto, video dalam jumlah dan waktu yang tidak terbatas, setelah registrasi terlebih dahulu. Gratis :)